Het Reward Systeem wat is dat | Primal Focus
arrow_drop_up arrow_drop_down

Het Reward Systeem | Werking en Functie

Heb jij jezelf ooit afgevraagd waarom je elke ochtend opstaat, je aankleedt, ontbijt en naar je werk gaat? Of waarom jij instaat bent om je urenlang in te zetten voor een bepaald project? Blijkbaar worden we in deze gevallen gedreven door een soort van intrinsieke motivatie. Maar waar komt deze motivatie vandaan? Het antwoord ligt grotendeels in het reward systeem.

Het Reward Systeem maakt Incentive Salience mogelijk 

Het reward systeem zorgt er onder andere voor dat we motivatie voelen om bepaald gedrag te vertonen boven ander gedrag. Dit gedrag van voorkeur leidt idealiter tot een reward (een beloning). Het reward systeem maakt het mogelijk om voorkeur voor bepaald gedrag te creëren aan de hand van het cognitieve proces: Incentive Salience. Dit proces omvat het idee dat het mogelijk is om gevoelens van verlangen te koppelen aan een belonende stimulus.

Het Reward Systeem en motivatie

Stel dat je aan de hand van een inspanning beloond wordt. Je ervaart de beloning als plezierig en raakt er voldaan van. Aan de hand van incentive salience kun je naderhand weer verlangen voelen naar dit moment van voldoening. Als gevolg hiervan is de kans ook groter dat je het gedrag wat tot de beloning heeft geleid, zult herhalen. Met andere woorden: je bent bereid om je weer in te spannen. Je ziet hier dat verlangen en motivatie beide gekoppeld kunnen worden aan incentive salience en het reward systeem.

Onderdelen van het Reward Systeem

Het reward systeem bestaat uit meerdere hersenstructuren. Dit zijn een aantal van de belangrijkste:

  1. Ventraal tegmentale gebied
  2. Nucleus Accumbens
  3. Dorsale striatum
  4. Substantia nigra
  5. Prefrontale cortex
  6. Anterior cingulate cortex
  7. Hippocampus
  8. Thalamus
  9. Globus Pallidus 
  10. Amygdala

Dopamine structuren van Reward SysteemVooral de mesolimbische pathway bevat veel structuren van het Reward Systeem 

 

Er zijn nog een stuk meer onderdelen van het reward systeem. De vorige opsomming was enkel om de complexiteit van het systeem aan te geven. Je kunt je dan misschien ook wel voorstellen dat we lang nog niet alle details van het reward systeem begrijpen. Het is voor nu minder relevant om op al deze structuren in te gaan.

 De Nucleus Accumbens maakt voldoening mogelijk

Om het reward systeem en zijn functie in Dopamine Fasting te begrijpen is het vooral belangrijk te weten wat de Nucleus Accumbens doet. Dit is een kern van neuronen die in nauw contact staat met hersengebieden die emotie, gedrag en geheugen reguleren. 

Prikkels uit onze omgeving of aan de hand van ons gedrag kunnen ervoor zorgen dat omliggende neuronen dopamine afgeven aan de zenuwcellen van de Nucleus Accumbens. Wanneer dit gebeurt, kunnen we een gevoel van voldoening ervaren. Vaak is het zo dat hoe meer dopamine wordt vrijgelaten in de Nucleus Accumbens, hoe sterker dit gevoel van voldoening dan ook is. 

Nucleus AccumbensIn het rood wordt de plaats van de Nucleus Accumbens aangeduid. Deze bevindt zich in de zogenaamde Basale Ganglia, in het centrum van het brein.

 De aanleiding voor Dopamine afgifte aan de Nucleus Accumbens

Voorafgaand aan dopamine release in de Nucleus Accumbens, moet er een stimulus plaatsvinden. Zo’n stimulus kan van alles zijn. Denk eens aan de dingen waar jij voldoening uit kunt halen! Waarschijnlijk komen er nu een aantal van de volgende dingen in je op: lekker eten, tijd spenderen met vrienden, gamen, je werk, sporten etc. Je kunt je misschien al bedenken dat het geen toeval is dat juist deze dingen leiden tot dit gevoel van voldoening aan de hand van dopamine release?

Het Reward Systeem is van essentieel belang in onze overleving

Bijna alle prikkels die reward stimuleren zijn te herleiden op iets wat ons vroeger een voordeel gaf op het gebied van overleving en voortplanting. Het reward systeem is ontworpen om deze prikkels te belonen. Zo kunnen we bijvoorbeeld voldoening ervaren als we bezig waren met het bouwen van onderdak. Dit was nodig om ons te beschermen tegen het weer. Zo konden we ook voldoening halen uit het opzoek gaan naar eetbare planten en het jagen op dieren. Nadat we voedsel en onderdak vonden, konden we enorme voldoening halen uit sociale waardering, het opbouwen van relaties en de voortplanting. Je merkt dat al deze reward gedreven activiteiten van levensbelang zijn voor onze overleving als soort.

Is het Reward Systeem vandaag de dag nog even relevant?

Er is natuurlijk een hoop veranderd in de afgelopen tijd. Voor overleving zijn we in de westerse wereld absoluut niet meer afhankelijk van ons oerinstinct. Door recente innovaties en aanbreken van het digitale tijdperk zijn er ook veel reward stimuli in overdreven mate tot onze beschikking gekomen. Denk aan social media, waarmee je in enkele minuten sociale waardering van over de hele wereld kunt krijgen. Of denk aan fast food restaurants, waar je in een enkele zit aan je caloriebehoefte van de hele dag hebt voldaan. Het gevaar van deze ontwikkelingen is dat we teveel tot ons nemen en ons reward systeem overprikkeld raakt. We weten van gekheid niet meer wat we moeten doen.

De oorspronkelijke functie van het Reward Systeem voor lange termijn voldoening

Vandaag de dag is het dus stukken makkelijker geworden om je reward systeem te prikkelen met een paar snelle happen en wat online doelloos gedrag. Het gevolg hiervan is dat je gewend raakt aan deze makkelijke en korte termijn vormen van reward. In het begin kun je hier nog voldoening uithalen. Maar snel zul je merken dat deze voldoening niet duurzaam is. Je hebt een lange termijn bron nodig voor oprechte voldoening. Om hier aan te raken moeten we weer een stapje terug. Vroeger deden we er lang over om voldoening te bereiken. Vandaag de dag zijn het nog steeds de lange termijn projecten of ondernemingen die je de meest duurzame voldoening opleveren. Denk bijvoorbeeld aan een échte uitdaging. Stel jezelf een doel in de sportschool of begin aan die onderneming waar je al jaren over twijfelt. Dit zijn de lange termijn bezigheden die je uiteindelijk écht gelukkig maken.

Wil je meer weten over hoe je korte termijn rewards uit je leven kunt bannen en weer vervangt met lange termijn rewards? Bekijk onze Ultieme Guide voor Dopamine Fasting.

Reactie plaatsen
We maken gebruik van cookies!