Ben ik Social Media Verslaafd? | Primal Focus
arrow_drop_up arrow_drop_down
De 6 tekenen van social media verslaving

Ben ik verslaafd aan Social Media? | 6 Tekenen

Zit je soms uren achter elkaar op Facebook zonder specifiek doel voor ogen. Open je soms je mobiel uit het niets en ga je dan automatisch naar je Instagram app? Gaan er soms tientallen minuten voorbij terwijl je aan het scrollen bent op je tijdlijn zonder dat je het door hebt? Aan de ene kant zijn dit allemaal situaties die bij iedereen wel eens voorkomen. Aan de andere kant zegt de frequentie van het voorkomen van deze situaties en de manier waarop ze plaatsvinden een hoop over de ernst. In dit artikel spreken we een aantal belangrijke punten die je na kunt gaan om te kijken of je last hebt van een social media verslaving.

Ongeveer 1 op de 10 mensen gaf aan zich verslaafd te voelen aan social media in 2017.
(bron: CBS.nl)

Wat is een social media verslaving?

Om te kunnen bepalen of je aan een social media verslaving lijdt, moeten we eerst bepalen wat een verslaving eigenlijk inhoudt. Vaak wordt een verslaving gedefinieerd als een lichamelijke of geestelijke afhankelijkheid van een middel. Vergis je niet! Gedrag of bepaalde gewoontes kunnen net zo goed verslavend zijn als middelen. Zo ook bij een social media verslaving. We noemen deze categorie dan ook gedragsverslavingen. 

Een social media verslaving is een gedragsverslaving en valt daarmee in dezelfde categorie als een gokverslaving.

Wanneer spreken we van een social media verslaving?

Er zijn een aantal belangrijke kenmerken van een social media verslaving. Hoe meer van deze kenmerken je bij jezelf herkent, hoe groter de kans dat je in bepaalde mate verslaafd bent aan social media. We zullen de belangrijkste kenmerken met je doorlopen.

1 Je bent constant bezig met social media

Ook als je even niet op social media zit, denk je er toch aan. Dit kan bijvoorbeeld een gedachte zijn over wat voor een post je gaat plaatsen als je dadelijk tijd hebt. Misschien ben je wel gefrustreerd over het feit dat je vakantiefoto's zo weinig likes hebben gekregen. Ben je met social media bezig in een omgeving die er totaal niet bij past, zoals tijdens je werk of tijdens het sporten? Dan kun jij je afvragen of je nog wel een gezonde verhouding hebt met social media. 

2 Je wilt social media het liefst zo veel mogelijk gebruiken

Er zit geen rem op jouw Facebook of Instagram gebruik. Je wilt er eigenlijk ook helemaal niet mee minderen. Sterker nog, als je zou kunnen zou je meer gebruik willen maken van social media. Is deze situatie herkenbaar voor jou?

3 Je gebruikt social media als je somber bent of het leven even tegen zit

Merk je dat je jouw gevoelens probeert te onderdrukken door naar social media te gaan als je somber bent? Vaak is je tijdlijn overladen met positiviteit, successen en leuke filmpjes. Grote kans dat je hierdoor tijdelijk van je sombere gevoelens af bent. Wanneer je niet op social media bent, komen de sombere gevoelens terug. Merk je dat je vaak op social media zit als jij je verveelt of je somber voelt?

Social media gebruiken om negatieve gevoelens te onderdrukken is een alarmerende risicofactor voor het ontwikkelen van een verslaving

4 Het lukt je maar niet te stoppen met social media

Je weet dat je een probleem hebt. Veel tijd en energie gaat verloren in je social media gebruik. Soms gaat je schermtijd wel eens boven de 3 of 4 uur per dag. Je hebt al een aantal keer geprobeerd om te minderen. Dit is alleen niet gelukt. Je bent veel te bang dat je iets mist of kunt de verleiding simpelweg niet weerstaan. Misschien heb je toch hulp nodig.

5 Social Media heeft een negatief effect op je school, werk, hobbies en échte sociale leven

Je haalt minder goede punten op school. Op je werk wordt je aangesproken door je baas, omdat je het tempo niet bij kan blijven. In real life heb je jouw vrienden al lang niet meer gesproken. Je krijgt ook vaak de opmerking dat je veel op je mobiel zit. Andere mensen ergeren zich hier duidelijk aan. Herken je deze punten? Heb je het idee dat social media je in de weg in zowel je professionele als je sociale leven?

Geeft social media je problemen op het werk of in je sociale leven?

6 Wanneer je niet op social media zit heb je het idee dat je iets mist

Door omstandigheden heb je tijdelijk geen toegang tot social media. Je raakt hierdoor geïrriteerd en gefrustreerd. Wat als je hierdoor een update van je vrienden mist. Misschien gaat dat ene grappige filmpje nu wel aan je voorbij en kun je er dadelijk niet over meepraten? Om zo snel mogelijk weer op social media te kunnen raffel jij je werk af. Herken jij je in deze situatie of iets wat er op lijkt?

Verschillende vormen van social media verslaving

Als je jezelf in veel van de bovenstaande punten herkent, is er reden om te denken dat je inderdaad last hebt van een social media verslaving. Geen zorgen, je bent niet de enige! Er bestaat hele goede hulp om je hier zo snel mogelijk vanaf te helpen. Je zult hiervoor wel eerst zelf de stap naar een professional moeten zetten. Denk hierbij aan je huisarts of de GGD.

Een milde social media verslaving

De kan is echter veel groter dat je jezelf enkel in een paar van de statements herkent. Je weet ook best dat je heel wat tijd verliest met social media. Toch heb je nog niet echt de energie gevonden om er wat mee te doen. Is deze omschrijving meer van toepassing op jou? Wil je ook meer tijd vrijmaken om te besteden aan projecten of werk waar je echt gelukkig van wordt? Dan kan Dopamine Fasting je waarschijnlijk een heel stuk de goede richting in helpen. 

Dopamine Fasting is een methode om je bewuster te worden van je gedrag. Op deze manier kun je afwijkingen in je gedrag ontdekken en er iets mee doen. Dopamine Fasting helpt je om een beter overzicht te krijgen van de dingen die je écht voldoening opleveren. Als jij je hier bewust van wordt, is het veel makkelijker om tijdrovende bezigheden als social media, gamen en Netflix links te laten liggen.

Ben je benieuwd hoe Dopamine Fasting in zijn werk gaat? Bekijk hier onze ultieme guide voor Dopamine Fasting of download ons Ebook over Dopamine Fasting.


Ebook Dopamine Fasting Primal FocusEbook Dopamine Fasting - Primal Focus
Reactie plaatsen
We maken gebruik van cookies!