De betekenis van multitasken en het verschil met Switch tasking
arrow_drop_up arrow_drop_down
De betekenis van multitasken en het verschil met Switch Tasking

Multitasking vs. Switch Tasking | Enkel multitasking verhoogt concentratie

Multitasken, je doet het waarschijnlijk dagelijks. Toch ben je jezelf niet bewust van de manier waarop jij je concentratie verhoogt met multitasken. Je doet het vaak ook automatisch. Mogelijk wist je niet eens dat je met deze handelingen je productiviteit verhoogde! Daarnaast is de kans ook groot dat je vaak aan Switch Tasking doet, terwijl je denkt dat je aan het multitasken bent. Wat zijn nou de verschillen tussen multitasking en switch tasking? Daar gaan we in dit artikel verder op in.

Is dit Multitasking of Switch Tasking?

Multitasken is iets anders dan Switch Tasking

Wanneer we verwijzen naar multitasken bedoelen we vaak switch tasking. Dit is namelijk het uitvoeren van meerdere handelingen tegelijk. Vaak dienen deze handelingen niet hetzelfde doel: Je belt met je partner terwijl je aan het koken bent. Het resultaat is dat je jouw aandacht en hersencapaciteit over de 2 taken verdeeld. Hierdoor kan je nooit optimaal presteren tijdens het koken. Ook je aandacht is niet volledig bij je telefoongesprek. Als het om belangrijk werk gaat (en we bedoelen hiermee niet dat een telefoongesprek met je partner dat niet is...), wil je dus zorgen dat je jouw hersencapaciteit niet ook nog eens met een andere taak deelt. Bovendien blijft er bij switch tasking vaak ook nét wat meer ongebruikte hersencapaciteit over voor afleiding.

Schematische weergave voor het verschil in verdeling van hersencapaciteit bij een taak. Multitasken word vergeleken met switch tasking.

Wat multitasken eigenlijk is

Bij multitasking voer je ook meerdere handelingen tegelijk uit. Het verschil met switch tasking is echter dat de taken hierbij wel een gemeenschappelijk doel dienen. Een schoolvoorbeeld hiervan is autorijden: Je geeft gas, bekijkt de omgeving in je spiegels en maakt constant inschatting rondom jouw eigen veiligheid. Al deze handelingen dienen hetzelfde doel: Jou veilig en effectief op de plaats van bestemming brengen.

Samenvattend...

Je ziet dus dat er een wezenlijk verschil is tussen multitasken en switch tasking. Bij multitasken verricht je verschillende handeling die bij elkaar opgeteld zorgen voor een wenselijke uitkomst. Op zichzelf zouden de handelingen weinig effectief zijn. In tegenstelling tot switch tasking, waarbij de individuele handelingen weldegelijk betekenis hebben. Het punt is alleen dat wanneer je ze probeert te combineren, ze beide lijden onder productiviteitsverlies en verhoogde kans op afleiding.

Zo gebruik je multitasken om productiever te werken

Multitasking is op een handige manier in te zetten om aandacht bij bepaalde taken te houden. Vaak pas je deze techniek onbewust al toe. Juist wanneer je jezelf hier bewust van wordt, kun je het toepassen op de momenten wanneer het nodig is. 

Je kent vast iemand die tijdens het werk of de studie met zijn voet op en neer beweegt of met een pen zit te klikken of friemelen. Dit is een van de natuurlijkste vormen van multitasken. Het wordt ook wel 'fidgeting' genoemd in het engels. Het komt onrustig over, maar eigenlijk zegt het iets over ons brein: Namelijk dat er teveel hersencapaciteit over is. Al ben je voor jouw gevoel met een zware klus bezig, je brein heeft altijd reserve capaciteit. Als jij deze reservecapaciteit niet zelf aan het werk zet, doet je brein dit voor jou. 

Ken je iemand die altijd met zijn voeten beweegt? Wellicht heeft deze persoon veel hersencapaciteit over met de taken die ze doet.

In het ergste geval zet je brein deze capaciteit in om prikkels uit je omgeving op te vangen. Daarom raak je zo snel afgeleid wanneer je met een saaie eentonige klus bezig bent. Je brein heeft letterlijk te weinig uitdaging. In deze situatie raak je zelfs afgeleid als er een vogel voorbij het raam vliegt.

Belast je brein en voorkom afleiding

Als je afleiding wilt voorkomen, moet je deze reserve capaciteit zien te belasten. Sommige mensen gaan uit zichzelf met hun voet bewegen. Dit is een uitstekend voorbeeld van multitasking. Deze fysieke handeling zorgt naast het uitvoeren van je taak nog voor extra belasting van je hersenen. Deze belasting is alleen dermate laag dat het uitvoeren van je hoofdtaak niet echt gestoord wordt. Wel is er nu minder reservecapaciteit over waarmee jouw brein nietszeggende omgevingsprikkels op kan vangen.

Laat je dus lekker gaan met multitasken

Stoor je niet teveel aan je gedrag tijdens het werken of studeren. Neem lekker iets in je handen of schaf een fidget-item aan! Het gaat er voornamelijk om dat je iets kleins kunt doen, zonder dat je jezelf bewust wordt van het multitasken op zich. Houd het dus vooral simpel. Wil je nog meer suggesties om je reservecapaciteit van je brein op te vullen om afleiding te voorkomen? Lees dan deze blog eens over hoe het 'echte' multitasken zou moeten!

Reactie plaatsen
We maken gebruik van cookies!