Dit is het keto dieet | Het dieet van de toekomst?
arrow_drop_up arrow_drop_down
Is het ketogeen dieet het dieet van de toekomst?

Wat is het keto/ketogeen dieet?

Er is de laatste tijd steeds meer te doen om het keto dieet. We doen er meer ervaring in op en leren het beter toepassen. Het blijkt dat het ketogeen dieet in de westerse samenleving heel wat problemen op zou kunnen lossen. Weet je nog niet precies wat dat keto dieet inhoudt? Laten we dan eens gaan kijken hoe het er uit ziet.

Je energie uit vetten

Het doel van het keto dieet of ketogeen dieet (betekent hetzelfde) is om je energie behoefte uitsluitend uit vetten te halen. Dit kan tegenstrijdig voelen, omdat we in het westen ons dieet voornamelijk baseren op koolhydraten. Hier is ons lichaam dan ook aan gewend. Het gevolg van deze switch van koolhydraten naar vetten is dat ons lichaam een aantal veranderingen ondergaat.

meeste energie uit koolhydratenNormaal gesproken halen we het grootste deel van onze energie uit koolhydraten

Het lichaam tijdens koolhydraatverbranding

Wanneer we onze energie vooral uit koolhydraten halen, zijn onze lichamelijke processen hierop afgestemd. Als je eet worden de koolhydraten afgebroken tot voornamelijk glucose. Daarna wordt glucose opgenomen in het bloed. Je bloedsuikerspiegel gaat dan omhoog en dit is een teken voor je alvleesklier om insuline af te geven. Insuline zorgt er vervolgens voor dat de cellen van je lichaam de glucose kunnen opnemen. Eenmaal in de cellen, wordt glucose omgezet tot bruikbare energie en kan het de alle cellulaire processen draaiende houden. 

Ons lichaam in ketose en ketogenese

Op het moment dat we nauwelijks koolhydraten eten, raakt de glycogeenvoorraad in ons lichaam op. De bloedsuikerspiegel en insuline spiegel dalen. Toch hebben onze cellen nog steeds energie nodig. In het begin van deze situatie probeert de lever nog nieuwe glucose te produceren uit onze opgeslagen vetten. Dit proces heet gluconeogenese. Omdat dit niet de meeste effectieve manier van energieproductie is, slaat je lichaam later het roer om. In het proces wat ketogenese wordt genoemd, gaat je lever nu ketonen produceren uit de vetzuren die opgeslagen zitten in je vetcellen. Deze ketonen komen in de bloedsomloop terecht en kunnen door de andere cellen van je lichaam worden gebruikt voor energievoorziening. Je lichaam draait nu op een andere brandstof!

Hoe ketogenese energie oplevertDit is hoe je lichaam energie produceert in de vorm van ketonen door ketogenese

Koolhydraatverbranding vs. Vetverbranding

Je vraagt je misschien af wat het nou weer uitmaakt of je lichaam koolhydraten of vetten voor brandstof gebruikt. Het gaat ook niet zo zeer om de brandstof, maar veel meer om de manier waarop je lichaam hier mee omgaat. 

De keerzijde van Insuline

Neem bijvoorbeeld insuline, het hormoon wat vrijkomt als gevolg van koolhydraatinname. Dit hormoon zorgt er niet alleen voor dat je glucose kan opnemen. Het is één van de krachtigste anabole hormonen in het menselijk lichaam. Dit wel zeggen dat het grote effecten heeft op ons metabolisme. Vooral de opbouw van weefsels en het creëren van stoffen. Je kunt de effecten van insuline vergelijken met het opschakelen van een motor. Je gaat tijdelijk in de zesde versnelling, maar dit gaan ook ten kosten van de duurzaamheid van je voertuig. 

Insulineresistentie in de westerse wereld

Door onze ongezonde leefstijl gebeurt er iets met de gevoeligheid van onze cellen voor insuline. Deze daalt namelijk, waardoor glucose niet goed meer kan worden opgenomen. De oorzaken voor toenemende insulineresistentie zijn onder anderen:

  • Overgewicht
  • Sedentaire leefstijl (te veel zitten)
  • Visceraal vet (vet op en rondom je buikorganen)
  • Roken
  • Weinig slaap en slechte kwaliteit slaap
  • Lichamelijke en mentale stress

Laten dit net een aantal eigenschappen zijn die we in de westerse wereld steeds meer terug zien. Voornamelijk overgewicht en sedentaire leefstijl veroorzaken deze insulineresistentie op grote schaal. In Europa had meer dan de helft van de bevolking in 2014 overgewicht, waarvan 17% ook nog eens obesitas. 

Aantal mensen met obesitas in europaCijfers van het RIVM. Aantal gevallen obesitas in Europa in 2014.

De gevolgen van Insulineresistentie

Wanneer je cellen niet meer gevoelig zijn voor insuline kunnen ze dus ook geen glucose meer opnemen. Je alvleesklier probeert dit in het begin nog te compenseren door steeds meer insuline te produceren. Op een gegeven moment ben je zo ongevoelig geworden voor insuline dat ook je alvleesklier het niet meer bij kan houden. Vanaf dit moment spreken we van Diabetes Mellitus type 2.

Het gevolg van insuline resistentie is niet alleen dat je cellen zonder energie zitten. Je bloedsuikerspiegel stijgt ook nog eens enorm wanneer je koolhydraten tot je neemt. Vooral die stijging in bloedsuikerspiegel heeft veel negatieve gevolgen op lange termijn. Dit zijn onder anderen de effecten van insulineresistentie en verhoogde bloedsuiker van korte termijn naar lange termijn:

  • Stevigere hongeraanvallen bij relatief lage daling in bloedsuiker
  • Afname van metabole flexibiliteit (o.a. vermogen om efficiënt lichaamsvet te verbranden)
  • Ontwikkeling van metabool syndroom
  • Leververvetting
  • Ontwikkeling van diabetes type II
  • Snellere veroudering door constant verhoogde bloedsuikerspiegel en de schadelijke gevolgen hiervan
  • Schade aan onder anderen bloedvaten, zenuwen, nieren en ogen door constant verhoogde bloedsuiker

Insulineresistentie zorgt dus voor veel problemen. Problemen die eigenlijk heel goed te voorkomen zijn. Het lijkt er steeds meer op dat het ketogeen dieet één van die oplossingen is.

De voordelen van het keto dieet

Wanneer ons lichaam aan ketogenese doet, zijn we dus niet meer afhankelijk van glucose als brandstof. Zelfs ons brein kan functioneren op de energie van ketonen, waar voorheen altijd werd gedacht dat het glucose nodig had. 

Het gevolg is dat onze bloedsuikerspiegel een stuk stabieler is. Dit brengt meerdere voordelen met zich mee:

  • Minder schommelingen in energie niveau (geen dipjes)
  • Geen last van honger aanvallen of cravings
  • Betere kwaliteit slaap
  • Een toenemende gevoeligheid voor insuline
  • Makkelijker afvallen
  • Lagere kans op metabool syndroom
  • Lagere kans op diabetes mellitus type II

Je merkt dat deze voordelen een hoop van de negatieve gevolgen van het koolhydraatdieet compenseren. Er zijn nog een aantal voordelen die we met je willen bespreken en beter toe willen lichten. 

Effectief afvallen met het keto dieet

Het keto dieet is mogelijk één van de meest effectieve manieren om af te vallen voor de meeste mensen. Dit heeft meerdere redenen.

Keto dieet effectieve manier afvallenHet keto dieet kan enorm helpen bij mensen die moeite hebben met afvallen

Makkelijkere verbranding van lichaamseigen vetten

Laten we beginnen met het feit dat het lichaam tijdens ketose beter in staat is om lichaamseigen vetten om te zetten in energie. Hierbij wordt je spiermassa over het algemeen beter beschermd dan tijdens vetverbranding op het moment dat je lichaam net uit koolhydraatverbranding komt. Vetverbranding en behoud van spiermassa is exact wat je wilt tijdens het afvallen.

Sneller verzadigd door hogere leptine-gevoeligheid

Daarnaast is het zo dat mensen met overgewicht niet alleen resistentie ontwikkelen tegen insuline, maar ook tegen leptine. Leptine is het beste bekend als verzadigingshormoon. Wanneer je jouw gevoeligheid hiervoor verliest, wil dat zeggen dat je tijdens het eten pas veel later het teken krijgt dat je vol zit. Hierdoor loop je telkens het risico om te veel te eten. Bovendien heb je meer honger tijdens het afvallen. Bij een ketogeen dieet raak je sneller weer gevoelig voor leptine, waardoor je minder honger zult lijden tijdens het afvallen. De kans is zelfs groot dat je nauwelijks last hebt van honger.

Wil je meer weten over  afvallen met het keto dieet? Bekijk dan het artikel: "Effectief afvallen met het keto dieet".

Voordelen van het keto dieet voor reeds gezonde mensen

Je weet nu dat het keto dieet vele voordelen biedt wanneer je af wilt vallen. Gelukkig blijft het hier niet bij. Ook als je al op prima op gewicht bent en je voeding in orde is, heeft het keto dieet een aantal interessante eigenschappen. Veel van deze eigenschappen hebben te maken met de ketonen die vrijkomen. Deze hebben namelijk een effect op de manier waarop je genen tot expressie komen. Hierdoor hebben ze de volgende bijwerkingen:

  • Ketonen oefenen een zelfde effect uit als bepaalde medicijnen tegen kanker (HDAC inhibitors). Ze zorgen ervoor dat kanker-remmende eiwitten in normale hoeveelheden blijven worden geproduceerd. 
  • Ze hebben de eigenschappen van een antioxidant. Hierdoor beschermen ze ons DNA tegen schade.
  • Ketonen zorgen voor een verlaagde activatie van mTOR. Dit is een metabole pathway die is gelinkt aan ouderdomsziekten en ouder worden. Een ketogeen dieet zou onze levensverwachting dus kunnen verlengen en de kwaliteit ervan verhogen.

Aan de hand van deze bevindingen zou het dus wel eens goed kunnen zijn dat het keto dieet onze gemiddelde levensverwachting verhoogt. Voordat we dit volmondig kunnen zeggen, moet er uiteraard nog breder onderzoek naar worden gedaan. 

Ketonen werken als natuurlijk medicijnKetonen werken als natuurlijk medicijn voor een heel aantal ziekten

Is het keto dieet het dieet van de toekomst?

De verwachting is dat mensen steeds meer ketogeen zullen gaan eten. In eerste instantie als middel om hun lifestyle ziekten te verhelpen. Momenteel worden deze ziekten bestreden met dure medicatie. Dit is zonde, omdat deze ziekten stuk voor stuk te voorkomen zijn. 

Later zal het keto dieet wellicht wat meer mainstream worden als alle beoogde voordelen tot in details zijn onderzocht. Overweeg jij al om over te stappen naar het keto dieet? Raadpleeg eerst een professional als je hier nog geen ervaring mee hebt. De periode waarin je lichaam moet wennen aan vetten als primaire brandstof kan gezondheidsrisico's met zich meebrengen. Hierover wil je jezelf goed laten informeren!

Reactie plaatsen
We maken gebruik van cookies!