De voordelen van een keto dieet | Ketogeen dieet vs Koolhydraat dieet
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 september 2020 

Dit is waarom je een ketogeen dieet op zijn minst wilt overwegen

De opkomende trend van het keto dieet is je vast niet ontgaan. Gek als je bedenkt dat er eerst altijd werd gezegd dat je vetten zoveel mogelijk moest vermijden om af te vallen. Een dieet wat grotendeels gebaseerd is op vetten klinkt dan als een lachertje. Toch blijkt het keto dieet in praktijk één van de meest effectieve manieren te zijn om af te vallen. Bovendien zijn er nog een heel aantal andere voordelen aan het ketogeen dieet. Wetenschappelijk bewijs voor deze positieve effecten stapelt zich de laatste tijd steeds hoger op. Laten we er wat met je delen!

Keto dieet effectieve manier afvallen

Naast een hoop andere gezondheidsvoordelen biedt het keto dieet een hele effectieve manier om af te vallen.

Maar eerst iets over ons huidige koolhydraatrijke dieet

Vooral in de westerse wereld is ons huidig dieet voornamelijk op koolhydraten gebaseerd. Onze voorouders besloten op een gegeven moment om granen, aardappelen en vruchten te gaan verbouwen. Hierdoor zijn deze bronnen van koolhydraten nu ruimschoots tot onze beschikking. We maken hier gretig gebruik van. De vraag blijft of de mens wel ontworpen is om deze hoeveelheden koolhydraten van plantaardige bron tot zich te nemen.

Nederlanders eten vooral koolhydraten

Nederlanders halen gemiddeld 50% van hun caloriebehoefte uit koolhydraten. (bron: Voedingscentrum.nl)

Halen we onze brandstof uit koolhydraten of vetten?

Er zijn 2 soorten stoffen waar wij als mens voornamelijk op moeten vertrouwen voor onze energievoorziening. Dit zijn koolhydraten en vetten. Momenteel eten we in het westen voornamelijk koolhydraten. Ons lichaam is hier daarom op aangepast. Het zorgt ervoor dat het over genoeg stoffen beschikt om koolhydraten af te breken en te verwerken. Bovendien zijn er hierdoor veel lichamelijke processen, zoals energievoorziening voor je brein, afhankelijk van koolhydraatmetabolisme.

Het nadeel van een koolhydraatrijk dieet

Wanneer we ons dieet voornamelijk baseren op koolhydraten kan dit een aantal nadelen opleveren. Zeker als je onregelmatig of te veel eet. Koolhydraten worden in je verteringsstelsel afgebroken tot glucose. Als glucose in je bloed komt, stijgt je bloedsuikerwaarde (de glucose concentratie). Dit heeft een heel aantal gevolgen. Eén van de belangrijkste is namelijk dat je alvleesklier insuline aanmaakt. Insuline zorgt er voor dat de cellen van je lichaam glucose kunnen opnemen. Deze glucose gebruiken ze dan voor de energievoorziening. Na het vrijkomen van insuline zal je bloedsuikerspiegel langzamerhand ook weer dalen.

Westers dieet bestaat voornamelijk uit koolhydraten

Ons westerse dieet bestaat voornamelijk uit koolhydraten

De gevolgen van de schommelingen in bloedsuiker

Een koolhydraatrijke maaltijd zorgt dus voor een piek in je bloedsuiker. Van nature is ons lichaam prima in staat om te dealen met deze piek door het afgeven van de juiste hoeveelheid insuline. Eigenlijk zouden koolhydraten dus geen probleem moeten vormen. Laat er nou net vaak een probleem zijn met dat belangrijke insuline. Dit is exact de reden waarom een koolhydraatrijk dieet toch vaak problemen geeft.

Eigenlijk ligt het probleem niet bij insuline zelf, maar bij de gevoeligheid van onze cellen voor insuline. We raken namelijk steeds vaker insuline resistent. Met andere woorden wordt er wel voldoende (of zelfs te veel) insuline afgegeven na het eten. Het kan alleen zijn functie niet goed meer uitvoeren. Het resultaat is te hoge en te langdurige pieken in je bloedsuiker.

Toenemende insuline resistentie zorgt voor problemen met een koolhydraatrijk dieet

De oorzaken van Insulineresistentie

Hoe komt het nou dat dat belangrijke insuline zijn functie kan verliezen? Even voor de duidelijkheid, dit is een geleidelijk proces. Het is niet zo dat je van de ene op de andere dag insulineresistent bent. Er zijn een aantal voorbeelden van de belangrijkste aanleidingen tot insuline resistentie:

  • Overgewicht
  • Sedentaire leefstijl (te veel zitten)
  • Visceraal vet (vet op en rondom je buikorganen)
  • Roken
  • Weinig slaap en slechte kwaliteit slaap
  • Lichamelijke en mentale stress

Laat deze opsomming nou net een samenvatting zijn van de gemiddelde huidige westerse leefomstandigheden. We zitten steeds meer en steeds langer voor onze drukke banen. Bovendien leveren deze ook nog eens regelmatig veel mentale stress op. Hierdoor slapen we slecht. Omdat we moe zijn en weinig tijd hebben, zorgen we slecht voor onszelf wat maar al te goed te merken is aan een matig dieet. Het gevolg is dat we in gewicht aankomen en nog eens extra lichamelijke stress ondervinden. Als je er dan ook nog eens voor kiest om te roken, heb je alle grote risicofactoren voor insulineresistentie verzameld. Om nog maar te zwijgen over de mogelijke genetische aanleg die je hiervoor kunt hebben.

Veel zitten leidt tot insuline resistentie

Een zittende leefstijl is een grote risicofactor voor insuline resistentie

De gevolgen van onze slecht gereguleerde bloedsuikerspiegel

Door onze ongezonde leefomstandigheden en relatief hoge koolhydraatinname kan het lichaam onze bloedsuikerspiegel dus niet meer goed controleren. Insuline resistentie is hier één van de grootste oorzaken voor. Dit zijn de negatieve gevolgen van minder ernstig naar ernstig:

  • Stevigere hongeraanvallen bij relatief lage daling in bloedsuiker
  • Afname van metabole flexibiliteit (o.a. vermogen om efficiënt lichaamsvet te verbranden)
  • Ontwikkeling van metabool syndroom
  • Leververvetting
  • Ontwikkeling van diabetes type II
  • Snellere veroudering door constant verhoogde bloedsuikerspiegel en de schadelijke gevolgen hiervan
  • Schade aan onder anderen bloedvaten, zenuwen, nieren en ogen door constant verhoogde bloedsuiker

Het is belangrijk hierbij te vermelden dat zodra er insulineresistentie optreedt je lichaam in een neerwaartse spiraal belandt. Hoe dieper je raakt, hoe moeilijker het is om terug naar normaal te komen.

Is het echt zo serieus?

Dit donkere scenario staat heus niet iedereen te wachten. Toch liegen de cijfers er niet om. In 2014 had 36% van de volwassen europeanen overgewicht en 17% obesitas. Dat betekent dus dat ruim de helft van de mensen te zwaar is. De feiten zijn dus wel degelijk serieus en het probleem is dat deze manier van leven op den duur tot ernstige ziektes leidt. Deze ziektes kunnen eenvoudig voorkomen worden als mensen goed worden opgeleid rondom voeding en leefstijl.

Aantal mensen met obesitas in europa

Deze diagram geeft het aantal mensen met obesitas weer in Europa (bron: RIVM.nl, 2014)

Nu naar een mogelijk oplossing: Het keto dieet

We hebben zojuist in het kort (ja dit was écht de korte versie) uitgelegd dat een koolhydraatrijk dieet in combinatie met andere slechte gewoontes kan leiden tot allerlei ziekten. Nu is het tijd om de voordelen van het ketogeen dieet in dit verhaal te belichten.

Het keto dieet of ketogeen dieet berust voor je caloriebehoefte uitsluitend op vetten. Hierbij zijn maar hele kleine hoeveelheden koolhydraten toegestaan. Dit is om het lichaam te stimuleren zich aan te passen op het verbranden van vetten als primaire brandstof. Afhankelijk van de situatie heeft dit tijd nodig (vaak weken). Na verloop van tijd zijn deze processen rond en heeft je lichaam de ketogenese gestart. Dit wil zeggen dat je lever  nu efficiënt energie kan produceren uit je lichaamsvet. Deze energie komt in de vorm van ketonen in je bloedsomloop terecht.

De voordelen van het keto dieet

Wanneer je geen of weinig koolhydraten tot je neemt, zal je bloedsuikerspiegel ook maar nauwelijks veranderen. Met andere woorden: je bloedsuiker is stabiel. De voordelen hiervan zijn:

  • Minder frequente en stevige hongeraanvallen
  • Betere nachtrust
  • Geen dips in je energie gedurende de dag
  • Lagere kans op overgewicht
  • Minder kans op insulineresistentie
  • Lagere kans op het ontwikkelen van metabool syndroom
  • Minder kans op diabetes mellitus type 2

Je ziet dat veel van deze voordelen loodrecht staan op de nadelen van het koolhydraatrijk dieet. Is een ketogeen dieet dan niet een uitermate geschikte oplossing voor alle lifestyle gerelateerde ziektes in Europa? Deze kans is erg groot!

Met keto dieet bloedsuikerspiegel in balans

Met een keto dieet blijft je bloedsuikerspiegel veel beter in balans

Nog meer voordelen

Na lang onderzoeken lijken deze ketonen bijzondere effecten te hebben. Ze kunnen ons hele lichaam van energie voorzien. Zelfs het brein, waarvan voorheen gedacht werd dat deze volledig afhankelijk was van glucose. Bovendien hebben ketonen invloed op de manier waarop onze genen tot expressie komen. Hierdoor hebben ze een aantal hele interessante eigenschappen:

  • Ketonen oefenen een zelfde effect uit als bepaalde medicijnen tegen kanker (HDAC inhibitors). Ze zorgen ervoor dat kanker-remmende eiwitten in normale hoeveelheden blijven worden geproduceerd.
  • Ze hebben de eigenschappen van een antioxidant. Hierdoor beschermen ze ons DNA tegen schade.
  • Ketonen zorgen voor een verlaagde activatie van mTOR. Dit is een metabole pathway die is gelinkt aan ouderdomsziekten en ouder worden. Een ketogeen dieet zou onze levensverwachting dus kunnen verlengen en de kwaliteit ervan verhogen.

Ketonen beïnvloeden de manier waarop onze genen tot expressie komen

En nu…. mijn dieet omgooien?

Er komt steeds meer wetenschappelijk bewijs dat het keto dieet ons van een heel aantal westerse lifestyle problemen af zou kunnen helpen. Natuurlijk zijn deze problemen niet alleen aan de hand van een dieet op te lossen. Ook ons gedrag zal de nodige aanpassingen moeten ondergaan. Wel is het belangrijk dat de mogelijke voordelen rondom het keto dieet zo snel mogelijk verspreid worden. Op deze manier kan iedereen een weloverwogen keuze maken om er mee te starten of niet.

keto dieet vs koolhydraat dieet

Ketogeen dieet vs koolhydraat dieet

 

Let op! Wil je beginnen met een keto dieet? Raadpleeg eerst een diëtist of je huisarts. Wanneer je geen ervaring hebt met dit dieet, kan het gevaarlijk zijn om er zelf mee aan de slag te gaan. Bovendien is deze blog enkel bedoeld voor educatieve doeleinden.

Over de schrijver
​Primal Focus is in eerste instantie puur bedoeld om bewustzijn rondom de mogelijkheden van het menselijk lichaam te verspreiden. Ik denk namelijk dat we steeds meer het contact met zowel ons fysieke- als mentale zelf kwijtraken. Dit leidt tot een negatieve spiraal waarin we onbewust omgaan met onze gezondheid. Als gevolg reageren onze lichaam en geest hier negatief op, waardoor wij weer vertrouwen verliezen in onze eigen biologie. Wanneer je leert over de behoeften van je lichaam en hieraan kunt voldoen, ben je in staat een langdurige samenwerking te starten. De nodige kennis staat aan de basis van dit proces. Op internet kun je haast op elke vraag een antwoord vinden, maar als je niet weet in welke context je dit antwoord moet plaatsen is de kennis weinig waard. Het doel van Primal Focus is om een zo groot mogelijke hoeveelheid kennis over leefstijl optimalisatie op een gestructureerde manier aan te bieden. Zo kun jij deze kennis tot je nemen, binnen een context plaatsen en toepassen voor een leuker, gezonder en beter leven.
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies!