Biohacking: Wat is het? | Betekenis en Uitleg over Biohacking
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 september 2020 

Wat is biohacking? Optimaliseer je leefstijl met kennis over je lichaam

Vraag jij je af wat Biohacking is? Je hoort deze term namelijk steeds vaker. In 1988 werd er al voor het eerst over geschreven. Later in 2008 werd het pas echt opgepikt bij het stichten van de “DIYbio organization”. Hier begonnen kleine groepen wetenschappers en fanatiekelingen voor het eerst op kleine schaal biomedische en technische experimenten op zichzelf uit te voeren. Later is de term biohacking nog veel verder uitgegroeid. Het wordt nu gebruikt voor meerdere stromingen binnen de human enhancement. Bij Primal Focus richten we ons vooral op 1 specifieke stroming van biohacking.

 

Biohacking wat is het

De biohacking scene kent verschillende stromingen met andere gebieden waar ze zich op richten

Van DIY biologie tot aan het implementeren van mechanica

Zoals gezegd is biohacking een breed gebruikte term. Grofweg zijn er 3 grote stromingen onder te verdelen:

  1. Do-It-Yourself Biology
  2. Cybernetica (grinders)
  3. Lifestyle Optimalisatie

De manier waarop deze stromingen te werk gaan verschillen hier en daar van elkaar. In de kern zijn ze allemaal op hetzelfde uit: het verleggen van de grenzen van het menselijk kunnen. De kennis over het menselijk lichaam en geest neemt steeds sneller toe. Biohackers proberen deze kennis op welke manier dan ook in te zetten om hun prestaties op lange en korte termijn te verbeteren.

Biohackers hebben allemaal gemeen dat ze uit zijn op het verleggen van de grenzen van het menselijk kunnen

1 Do-It-Yourself biology

Deze sociale stroming bestaat uit individuele groepen mensen met interesse voor biotechnologie.  Ervaren wetenschappers begeleiden hierbij kleinere groepen fanatiekelingen bij het eigenhandig opzetten van biohack experimenten. Voor vele geldt dit als hobby. Aan de andere kant vindt er ook DIY biology plaats voor het opstarten van bedrijven voor de ontwikkeling van de nieuwste innovaties. DIYbio is een community van DIY-biohackers die al sinds 2008 bestaat. Het doel van deze organisatie is het vergroten van het algemene bewustzijn rondom de mogelijke voordelen van biotechnologie.

 

Biohacking stroming DIY biology

De stroming van biohacking DIY biology gaan kleine groepen wetenschappers en niet-wetenschappers eigenhandig experimenten aan

2 Cybernetica (grinders)

Deze stroming richt zich onder anderen op het modificeren van onderdelen van de mens. Zo vullen ze het menselijk functioneren aan met mechanische onderdelen. Hiervoor laten ze bijvoorbeeld chips of andere technologie implanteren in het lichaam. Ze worden ook wel eens “de grinders” of body hackers genoemd. Er zijn body hackers die zich identificeren met het transhumanisme en techno-progressivisme. Het transhumanisme is een stroming die staat voor het verbeteren van de fysiologie en psychologie van de mens aan de hand van biotechnologie. Het techno-progressivisme gelooft dat een toename van goed-gereguleerde biotechnologie het algemeen welzijn en de welvaart van de mens enorm zal verbeteren.

 

Biohacking cybernetica stroming

Er zijn grinders die chips onder hun huid laten implementeren om contactloze handelingen te kunnen verrichten

3 Biohacking aan de hand van lifestyle optimalisatie

De lifestyle optimalisatie is waar Primal Focus zich voornamelijk op richt. Hierbij kijken we naar alle elementen die ons lichaam en brein van nature nodig heeft om optimaal te functioneren. Onderdelen die hierbij te pas komen zijn:

  • Slaap optimalisatie
  • Het juiste dieet
  • Ondersteunende lichaamsbeweging
  • Mentale weerbaarheid en uithoudingsvermogen
  • Focus en productiviteit

In onderstaande afbeelding zie je een goed overzicht van de hoofdonderwerpen die we behandelen. Bij de methoden staan een aantal manieren waarop we ons lichaam proberen te biohacken om het optimaal te laten presteren.

De verschillende onderdelen van biohacking

Dit zijn de onderwerpen van lifestyle biohacking waar Primal Focus zich voornamelijk op richt.

Je leefstijl biohacken door naar het verleden te kijken

Voor veel van deze punten kijken we naar onze leefomstandigheden in het verleden. De laatste jaren is de manier waarop de mens leeft snel veranderd. Het is onmogelijk dat de manier waarop ons lichaam werkt zich hier al op heeft aangepast. Denk bijvoorbeeld aan alle beeldschermen en hun blauwe licht waar we de hele dag naar aan het kijken zijn. Dit brengt ons circadiaans ritme enorm in de war. Wanneer je weet hoe je hier mee om moet gaan, kan dit je voor een hoop slechte slaap behoeden. Bovendien is het belangrijk om op de hoogte te zijn van wat jouw lichaam en brein van nature nodig hebben. Goede voeding, mentale helderheid en de juiste lichaamsbeweging zijn hierin onmisbaar.

Biohacken voor een creatieve oplossing op moderne problemen

Moderne ontwikkelingen hebben ons nieuwe problemen in het leven geroepen. Problemen waar we vroeger nauwelijks mee te maken hadden. Nu hebben we hier plotseling een oplossing voor nodig. Gelukkig kan biohacking ook hierbij helpen. Denk bijvoorbeeld aan Dopamine Fasting bij een overprikkeling door je smartphone en social media. Ook intermittent fasting is een manier om de omstandigheden uit het verleden na te bootsen. Tot voor kort hadden we echt nog niet elk moment van de dag toegang tot eten. Het opvallende was dat we toen ook nog geen last hadden van welvaartsziekten als diabetes en overgewicht. Door creatieve manieren te vinden om deze oudere lifestyle aspecten terug te brengen in ons moderne leven kunnen we een hoop welvaartsproblemen oplossen.

Biohacking biedt ook een creatieve oplossing voor moderne welvaartsproblemen met betrekking tot leefstijl en gezondheid

Waar begin ik met biohacken voor een optimale lifestyle?

Ben je nog niet bekend met biohacken, maar zou je er wel mee willen beginnen? Dan is het met alle verschillende onderwerpen misschien moeilijk te bepalen op welke manier je dit wilt doen. Kijk eens naar de onderdelen die je zou willen verbeteren aan je lifestyle. Is er bij jou veel winst te behalen op het gebied van slaap? Of zou je echt eens iets moeten doen aan je concentratie en aandacht? Wanneer je dit hebt bepaald, kun je langzaam beginnen met het leren over dit onderdeel van je leefstijl. Kijk bijvoorbeeld of we al blogs hebben geschreven over je bestaande problemen. Ook in het informatiecentrum staat een heel aantal artikelen klaar.

Zonder meten geen biohacking

Biohackers houden ervan om hun resultaten te meten. Logisch ook, anders kun je nooit met zekerheid zeggen of een biohack je daadwerkelijk geholpen heeft. Ook het verschijnsel waarin biohackers al hun lichaamsparameters meten, heeft een naam gekregen: Quantified Self. Wanneer je een fitbit of Apple Watch draagt, doe je eigenlijk ook al aan tracking. Bovendien zijn dit prima tools en kunnen ze al heel wat lichaamsparameters meten.

Biohacking met fitbit tracking

De fitbit is een prima tool om je biohacking mee te tracken

Tracking opties

Wil je bijvoorbeeld je slaap optimaliseren? Zorg dan dat je een tool hebt die de kwaliteit van je slaap meet. Je hebt hier (gratis) apps voor op je telefoon. De Oura Ring is mogelijk het beste hulpmiddel wat je op het moment kunt krijgen om je slaap mee te tracken. Je kunt het alleen zo gek maken als je zelf wilt. Geef je hier liever geen geld aan uit? Zoek dan zelf een manier om de kwaliteit van je slaap te scoren. Bijvoorbeeld aan de hand van een puntenlijst voor hoe goed jij je uitgerust voelt. Hoe lang je hebt geslapen en hoe vaak je wakker bent geweest gedurende de nacht.

 

Biohacking sleep cycle tracking

Sleep cycle is een app waarbij je met een gratis abonnement al kunt beginnen met het tracken van je slaap

Biohacking onderwerpen waar je zo in kunt duiken

Bij Primal Focus zijn er een aantal biohacking onderwerpen waar we al veel informatie over klaar hebben staan. We zullen ze eens op een rijtje zetten, zodat je kunt kijken of er een onderwerp is waar je meteen meer over te weten wilt komen.

  • Het Keto Dieet. Dit koolhydraatarme en op vet gebaseerde dieet kent veel bijzondere gezondheidsvoordelen waar je waarschijnlijk nog niet vanaf wist.
  • Slaap Optimalisatie. Wat wil je wel en wat juist absoluut niet doen om een goede kwaliteit nachtrust te behalen.
  • Dopamine Fasting. Zo zorg je ervoor dat je uit de greep van jouw smartphone, social media en andere digitale prikkels komt.
  • Circadiaans Ritme. Synchroniseer je leefstijl met het ritme van je inwendige klok.
  • Effectieve Lichaamsbeweging. Hoe ondersteun je het optimaal presteren van je lichaam en brein met de juiste lichaamsbeweging.

Wil jij meer weten over een onderwerp waar we nog niet over geschreven hebben? Laat het dan weten via de comments of info@primalfocus.nl. Grote kans dat het onderwerp al op de schrijflijst staat. Zo niet, dan is er altijd nog plaats voor een nieuw onderwerp.

Over de schrijver
​Primal Focus is in eerste instantie puur bedoeld om bewustzijn rondom de mogelijkheden van het menselijk lichaam te verspreiden. Ik denk namelijk dat we steeds meer het contact met zowel ons fysieke- als mentale zelf kwijtraken. Dit leidt tot een negatieve spiraal waarin we onbewust omgaan met onze gezondheid. Als gevolg reageren onze lichaam en geest hier negatief op, waardoor wij weer vertrouwen verliezen in onze eigen biologie. Wanneer je leert over de behoeften van je lichaam en hieraan kunt voldoen, ben je in staat een langdurige samenwerking te starten. De nodige kennis staat aan de basis van dit proces. Op internet kun je haast op elke vraag een antwoord vinden, maar als je niet weet in welke context je dit antwoord moet plaatsen is de kennis weinig waard. Het doel van Primal Focus is om een zo groot mogelijke hoeveelheid kennis over leefstijl optimalisatie op een gestructureerde manier aan te bieden. Zo kun jij deze kennis tot je nemen, binnen een context plaatsen en toepassen voor een leuker, gezonder en beter leven.
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies!